Vinterservice av maskiner
Att serva maskiner ”off season”, när de inte används – eller när de ändå ska in för att vinterutrustas, är smart av flera anledningar. Det maxar maskiners livslängd. Det minskar risken för kostsamma driftstopp och reparationer under säsongen. Och framför allt så slipper du avvara dem när de behövs som bäst.
Underhåll och regelbunden service, från daglig rengöring till schemalagda kontrollpunkter, är A och O för dina maskiners livslängd, och för deras effektivitet under säsongen – vilket såklart är direkt avgörande för att minimera driftstopp.
Trots detta är det många som inte tar hand om sina maskiner i tillräcklig utsträckning. Inte minst under vintermånaderna, då många robotgräsklippare, åkgräsklippare och andra maskiner förpassas till kalla förråd med smutsiga klippdäck och igensatta filter.
Men hur går egentligen en vinterservice till? Vilka maskiner bör lämnas in? Och vilka är experternas bästa råd? För att kunna besvara de frågorna har vi besökt två av marknadens ledande aktörer, som båda erbjuder vinterservice av maskiner: Hako Sweden AB respektive Maskinparken.
HAKO
Med 50 år i branschen är Hako Sweden AB ett välkänt namn för de flesta grönyteproffs. I dagsläget är man representerade på åtta svenska orter, och marknadsför, säljer och servar maskiner från välkända varumärken som Hako, Toro, Ventrac, Yamaha och Club Car.
– Framför allt är det våra egna maskiner från Hako och Toro som vi vinterservar, säger Magnus Haggren, verkstadschef Syd, Hako Sweden AB. Vanligast är gräsklippare från Toro, skulle jag säga. Kunden ringer eller mejlar till Hakos servicecenter, och efter att vinterservicen planerats in så kommer vi och hämtar maskinerna när det passar kunden, och lämnar dem om så önskas. De vanligaste kunderna är golfklubbar, kommuner och kyrkor.
Vilka åtgärder som utförs under vinterservicen skiljer från maskin till maskin. En viktig faktor är också hur långt maskinen gått, och hur maskinens servicehistorik ser ut.
– Precis som personbilar har maskiner en serviceplan och en servicebok, med underhållspunkter som ska genomföras med vissa intervaller, förklarar Magnus. Fast på maskiner räknar man timmar istället för kilometer. Maskinerna ska smörjas och underhållas. Olja, filter och remmar ska bytas efter ett visst antal timmar. Knivar ska bytas, och så vidare.
Magnus nämner ett konkret exempel från Hakos sortiment.
– På en Groundsmaster 3400 [rotorklippare med frontmonterat klippdäck] byter vi bland annat luft-, bränsle och oljefilter, samt motor- och hydraulolja. Vi smörjer upp alla smörjpunkter, justerar och kontrollerar säkerhetsdetaljer och funktioner.
Hur pass vanligt är det att kunder utför vinterservice själva?
– Det beror på hur händig och tekniskt lagd man är. Vissa är duktiga, de kanske skruvar med bilar och så vidare. Andra lämnar hela den biten helt till andra. Det är väldigt olika från kund till kund.
Vilka delar är det som slits mest på maskinerna?
– Det är olika motordelar, och såklart klippaggregaten. På cylinderklipparna så slipar vi cylindrarna. På rotorklippare byter vi dem, beroende på hur slitna de är.
Hur skiljer sig elektriska maskiner från bensindrivna?
– Generellt så är det mindre service på de elektriska klipparna än på de bensindrivna. Åtgärdslistan är kortare.
MASKINPARKEN
Maskinparken, som bildades 2020, är Sveriges största återförsäljare av professionella park-, mark- och gatuvårdsmaskiner, och finns idag representerade på elva orter i Sverige. Sortimentet omfattar allt från redskapsbärare och traktorer till robotgräsklippare och elektriska arbetsfordon.
Kanske har du någon gång varit på Maskinparkens vår- och höstvisningar runt om i Sverige, som senast anordnades i september/oktober.
När DMG hälsar på i Maskinparkens anläggning i Täby utanför Stockholm är det full fart i verkstaden. Förutom nymontage av tre stycken Weidemann-lastmaskiner (1390, 2080LP och 4080) som ska ut till kunder, pågår även service av en Egholm 3070 redskapsbärare, som initialt kommit in för en sprucken framruta – en bra kandidat för att illustrera Maskinparkens vinterservice, ska det visa sig.
– Steg ett är att kolla hur det ser ut i serviceboken, säger Tommy Sundin, verkstadschef på Maskinparken Stockholm. Vilka serviceåtgärder som utförs beror också på maskinens skick, och hur mycket den gått under säsongen. En korrekt servicebok är en förutsättning för att garantier ska gälla. Det är allt från att byta olja och filter till att känna på lager, kontrollera remmar och se till att maskinerna har den senaste programvaran.
En vinterservice av en maskin som Egholm 3070 tar normalt 4–5 timmar på Maskinparken. Tommy börjar med ett oljebyte. Omkring 8 liter tappas ut i en VT-46160 spilloljeuppsamlare, och ersätts med en helsyntetisk low SAPSolja från Rubia med rätt specifikationer för maskiner med partikelfilter.
Under servicen byts även flera olika slags filter. När Tommy lyfter ut det gamla luftfiltret är det inte bara tydligt hur svart och igensatt filtret är, jämfört med det nya. Det går också att känna skillnaden i vikt.
Nästa steg är att koppla upp maskinen för att uppdatera maskinens programvara och nollställa maskinens serviceintervaller.
Avslutningsvis körs maskinen runt huset, och in i verkstadens tvätthall, där Tommy går loss på den med högtryckstvätten.
– Att bara ställa in maskinerna för vintern utan att rengöra dem är verkligen inte att rekommendera på något sätt, säger Tommy. Vått gräs kan till exempel vara förödande för känsliga komponenter, och för maskinens livslängd i stort. Särskilt viktigt är det att inte missa normalt svåråtkomliga ställen, som i motorutrymmet och under alla kåpor.
Som avslutning på vårt besök kollar vi också förbi Tommys kollega Johan, som utför service på en Automower 405X robotgräsklippare från Husqvarna. Efter att roboten blåsts ren med tryckluft kopplas den upp mot en analysprogram som går igenom hela maskinen steg för steg, för att se att det inte finns felkoder i systemet.
Efter en rad manuella kontrollpunkter passar Johan även på att byta de svängbara knivarna på klippdäcket, en åtgärd som normalt alltid utförs då robotgräsklippare kommer in på vinterservice.