Vinterservice av maskiner

Att serva maskiner ”off season” har många fördelar
Vinterservice av maskiner

Att serva maskiner ”off season”, när de inte används – eller när de ändå ska in för att vinterutrustas, är smart av flera anledningar. Det maxar maskiners livslängd. Det minskar risken för kostsamma driftstopp och reparationer under säsongen. Och framför allt så slipper du avvara dem när de behövs som bäst.  

Underhåll och regelbunden service, från daglig rengöring till schemalagda kontrollpunkter, är A och O för dina maskiners livslängd, och för deras effektivitet under säsongen – vilket såklart är direkt avgörande för att minimera driftstopp.

Trots detta är det många som inte tar hand om sina maskiner i tillräcklig utsträckning. Inte minst under vintermånaderna, då många robotgräsklippare, åkgräsklippare och andra maskiner förpassas till kalla förråd med smutsiga klippdäck och igensatta filter.

Men hur går egentligen en vinterservice till? Vilka maskiner bör lämnas in? Och vilka är experternas bästa råd? För att kunna besvara de frågorna har vi besökt två av marknadens ledande aktörer, som båda erbjuder vinterservice av maskiner: Hako Sweden AB respektive Maskinparken.

HAKO

Med 50 år i branschen är Hako Sweden AB ett välkänt namn för de flesta grönyteproffs. I dagsläget är man representerade på åtta svenska orter, och marknadsför, säljer och servar maskiner från välkända varumärken som Hako, Toro, Ventrac, Yamaha och Club Car.

– Framför allt är det våra egna maskiner från Hako och Toro som vi vinterservar, säger Magnus Haggren, verkstadschef Syd, Hako Sweden AB. Vanligast är gräsklippare från Toro, skulle jag säga. Kunden ringer eller mejlar till Hakos servicecenter, och efter att vinterservicen planerats in så kommer vi och hämtar maskinerna när det passar kunden, och lämnar dem om så önskas. De vanligaste kunderna är golfklubbar, kommuner och kyrkor. 


Magnus Haggren, verkstadschef Syd, Hako Sweden AB.

Vilka åtgärder som utförs under vinterservicen skiljer från maskin till maskin. En viktig faktor är också hur långt maskinen gått, och hur maskinens servicehistorik ser ut. 

– Precis som personbilar har maskiner en serviceplan och en servicebok, med underhållspunkter som ska genomföras med vissa intervaller, förklarar Magnus. Fast på maskiner räknar man timmar istället för kilometer. Maskinerna ska smörjas och underhållas. Olja, filter och remmar ska bytas efter ett visst antal timmar. Knivar ska bytas, och så vidare.


Mikael Gustavsson, verkstadschef på Hako i Stockholm går igenom vinterservicen av en Toro RM 5510 med Peter Rosenholm från Lidingö GK. Foto: Hako Sweden AB. 

Per Göran Koch, tekniker på Hako, utför service på en Hako Scrubmaster B12 kombiskurmaskin. Foto: Hako Sweden AB.

Magnus nämner ett konkret exempel från Hakos sortiment.  

– På en Groundsmaster 3400 [rotorklippare med frontmonterat klippdäck] byter vi bland annat luft-, bränsle och oljefilter, samt motor- och hydraulolja. Vi smörjer upp alla smörjpunkter, justerar och kontrollerar säkerhetsdetaljer och funktioner.

Hur pass vanligt är det att kunder utför vinterservice själva? 

– Det beror på hur händig och tekniskt lagd man är. Vissa är duktiga, de kanske skruvar med bilar och så vidare. Andra lämnar hela den biten helt till andra. Det är väldigt olika från kund till kund. 

Vilka delar är det som slits mest på maskinerna?

– Det är olika motordelar, och såklart klippaggregaten. På cylinderklipparna så slipar vi cylindrarna. På rotorklippare byter vi dem, beroende på hur slitna de är. 

Hur skiljer sig elektriska maskiner från bensindrivna?

– Generellt så är det mindre service på de elektriska klipparna än på de bensindrivna. Åtgärdslistan är kortare. 

SKRIVEN AV
David Liljefors