Husqvarna Living City 2024
AI och dess användningsområden inom park och grönyta var temat för den tionde upplagan av Husqvarnas årliga event/konferens Living City, som gick av stapeln i Malmö med omnejd 16–17/10. Under de två dagarna rullades det bland annat ut nya, snabbladdande batterier. Och inte minst, en hel kvartett nya Automower-modeller för ytor upp till 16 000 kvadratmeter.
Att AI inom en snar framtid kommer att ha en framträdande roll inom park- och grönytebranschen, det verkar de flesta experter vara rörande överens om. Således var det heller ingen skräll att just AI var temat för årets upplaga av Husqvarnas event/konferens Living City, som under årens lopp gjort sig känt för sitt uttalade framtidsfokus.
Årets event var uppdelat på två dagar, och två locations: Moriska paviljongen i Malmö Folkets park samt Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp, 10 km nordöst om Malmö.
AI I PRAKTIKEN
Dag ett i det klassiska nöjespalatset Moriska paviljongen, en plats där flera av eventets deltagare (undertecknad inkluderad) tillbringat sena kvällar på dansgolvet, inleddes med föredrag om aktuella trender som elektrifiering, biologisk mångfald samt brist på kvalificerad arbetskraft. Och såklart, hur AI används i dagsläget, och hur AI-verktyg kommer att användas i framtiden.
Bland annat pratade Husqvarnas R&D-guru Patrik Jägenstedt om hur Husqvarna tränade sina AI-applikationer för att bli smartare, och bättre på saker som att känna igen människor och vanliga objekt i parken. Och hur AI framöver ska kunna användas exempelvis för saker som att bedöma jord- och gräskvalitet, eller att identifiera tekniska problem hos maskiner utifrån ljud.
Som exempel på befintliga Husqvarna-produkter/applikationer som redan idag använder AI nämndes bland annat Gear Identifier, ett digitalt verktyg som med hjälp av AI kan identifiera produkter utifrån bilder tagna med en vanlig mobilkamera (och därefter rekommendera kompatibla produkter.) Ett annat exempel: Turf Evaluation, en applikation som kan analysera gräsets skick utifrån satellitbilder, och därefter komma med rekommendationer för skötsel.
NYA AUTOMOWER-MODELLER
Dagens höjdpunkt, för de allra flesta, var emellertid utomhuspresentationen i Folkets park, där deltagarna hade möjlighet att klämma och känna på tre sprillans nya, slinglösa Automower-modeller för ytor upp till 16 000 kvadratmeter: 560 EPOS, 580 EPOS och 580L EPOS. Plus en omarbetad, slinglös version av Husqvarnas terränggående AWD-robotgräsklippare Automower 535 AWD, som fått tillägget EPOS.
De tre förstnämnda modellerna är dessutom ”AI-redo”, och kommer framöver att kunna uppdateras med smarta funktioner som solpanelskompatibilitet samt AI-drivna kameralösningar.
Låt oss kolla lite närmare på de nya robotarna.
Gillar du hur Husqvarnas AWD-robot 535 AWD, som lanserades för ett par år sedan, tar sig upp för slänterna? Men du skulle gärna slippa slingan? Då är nya Automower 535 AWD EPOS modellen för dig. Med en kapacitet på upp till 6 000 m2, och lutningar upp till sjuka 70 procent, är AWD EPOS som klippt och skuren för utmanande trädgårdar, områden med svår terräng eller varför inte kuperade golfbanor.
URSTARK KLIPPMOTOR
Dubbla kapaciteten, upp till 12 000 m2 (inom 48 timmar), och kraft/design för lutningar upp till 50 procent, erbjuder nya 560 EPOS, en modell som enligt Husqvarna designats särskilt för att passa fastighetsförvaltning.
De två 580-modellerna, 580 EPOS och 580L EPOS, har en dubbelt så stark klippmotor (80 W) jämfört med 560-modellen, och kommer med en kapacitet på upp till 16 000 m2 (inom 48 timmar). Det som utmärker 580L EPOS är framför allt att den kan klippa ned till 10 mm, vilket gör den lämplig för golfbanor.
Utomhusvisningen var för övrigt också något av en högtidsstund för tidigare nämnde Patrik Jägenstedt, som för en gångs skull faktiskt kunde utlova att ett av Husqvarnas framtidskoncept kommer att lanseras som en skarp produkt.
Mer specifikt handlar det om en tillsats med smarta, AI-styrda kameror till 560 EPOS, 580 EPOS och 580L EPOS som monteras framtill på roboten. 2026 är det sagt att denna innovation kommer att vara tillgänglig.
Värt att nämna är också att Husqvarna i samband med visningen flaggade för att flera solcellsladdare kommer att lanseras inom kort.
Eventets andra dag, som var förlagd på natursköna Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp, 10 km nordöst om Malmö, hade ett liknande upplägg som dag ett: ett inledande inomhuspass följt av produktdemonstrationer utomhus.
Under inomhussittningen avhandlades bland annat ämnen som ”Urbana parker och grönytor i framtiden” och nya lösningar för trädvård i stadsmiljö.
Utomhus var produktdemonstrationerna uppdelade i två stationer, en för ny batteriteknik och en för genomgång av Husqvarnas nya verktyg Hugo 1,0.
Batteristationen först: Här presenterades Husqvarnas hittills mest kraftfulla batteri för proffsmarknaden, IPX4-klassade B540X, som fungerar tillsammans med alla Husqvarnas 36V-produkter, och som kommer med Husqvarnas kylsystem ActiveCool och Fleet Services-kompabilitet. Husqvarna visade också en ny snabbladdare, C750 X, nya laddningskabinettet med inbyggd kylning samt en lösning som möjliggör laddning av Husqvarna-batterier via USB-C.
På station två demonstrerades Husqvarnas nya digitala verktyg HUGO 1.0, som lättast kan beskrivas som en vidareutvecklad, mer avancerad, version av Husqvarnas kvantitativa kartläggningsverktyg HUGSI, som lanserades 2019.
Med HUGO 1.0 kan användaren, med hjälp av bildmaterial från en enklare drönare, kartlägga träd på individnivå, och därmed snabbt skapa ett ovärderligt underlag för markägaren och/eller den person som ansvarar för trädvård av området.