Tema: Vinterredskap

Med rätt lösning finns stora möjligheter att maximera användningen av maskinparken och öka intäkterna
Tema: Vinterredskap

Redskap för olika typer av bärare är fortsatt hett. Inte minst när det kommer till vinterväghållning och snöröjning. Med rätt lösning finns stora möjligheter att maximera användningen av maskinparken, och därmed även intäkterna. Oavsett om utgångspunkten är en UTV eller en större lastmaskin.

En av de tydligaste trenderna de senaste åren är tveklöst multifunktionalitet. Att kunna göra mer med mindre, bildligt och bokstavligen talat, är inte bara ekonomiskt försvarbart, utan även resursmässigt hållbart.

Redskapsbärare må ha funnits ett tag, åtminstone sedan 60-talet då tillverkare som Holder och Hako började rulla ut multifunktionella maskiner för kommunalt bruk, och sysslor som sopning, lättare snöröjning och parkunderhåll. Men för de stora flertalet sköttes en viss arbetsuppgift fortfarande av en bestämd maskin.

Från 2000-talet och framåt kunde redskapsbärarna göras mer kompakta, starkare och mer anpassningsbara. Tillverkare som Multihog, Egholm och Kärcher introducerade redskapsfästen med snabbkopplingar och bättre ergonomi. Elektronisk styrning var en annan landvinning som gjorde det möjligt att finjustera hydraulflöde, arbetsbredd och tryck direkt från hytten.


FMG:s redskap SnowPacker skapar en frusen, fast yta som ökar vägens bärighet och gör det enklare att ploga bort nysnö. Foto: Lantmännen Maskin.

Fast forward till idag, då det nästintill råder kapprustning bland tillverkarna att tillverka multifunktionella maskiner. Bärare med rätt redskap kan sköta nära nog alla sysslor under årets alla månader. 

Utöver detta har tillverkarna även fokuserat på att bredda användningsområdet för maskiner som tidigare inte fungerat som traditionella bärare, som pickups och ATV/UTV-fordon. 

En del av utvecklingen kan självklart tillskrivas elektrifieringen av branschen i stort, och att tekniken gjort det möjligt att byta redskap på minuter, eller till och med sekunder – utan specialkunskaper eller verktyg. 

Eftersom moderna bärare numera kan ses som plattformar har valet av redskap blivit allt viktigare inom parkförvaltning, fastighetsskötsel, entreprenad och lantbruk.

Trejons vikplog Optimal VPX330 passar bärare som traktorer och lastmaskiner upp till 14 ton. Foto: Trejon. 

Några förtydliganden innan vi kastar oss in bland redskapen. Som redan nämnt är utbudet inom detta segment enormt i dagsläget. En djungel rent av, för att använda ett slitet uttryck. För att upprätthålla en röd tråd bland alla lösningar kommer vi i detta reportage att fokusera fullt ut på redskap för vinterväghållning och snöröjning. Vi kommer dock inte att behandla lösningar för sandning, saltning och spridning – även om dessa hör vintersäsongen till. 


Norska Quickes specialskopa SC M+ hanterar både röjning och transport av snö på exempelvis vägar, parkeringar och större gårdsytor. Foto: Quicke.

FMG:s schaktblad RAP300 är framtaget för traktorer med bakre 3-punktslyft. Foto: FMG. 

Det vanligaste scenariot för yrkesproffs, säkerligen, är att man redan äger, eller åtminstone har tillgång till, en eller flera maskiner. Steg ett är då att inventera maskinens/bärarens kapacitet, för att kunna ringa in kompatibla redskap och potentiella användningsområden.  

Många, för att inte säga de flesta, av tillverkarna erbjuder idag kompatibilitetsguider som visar vilka redskap som passar olika maskinmodeller, och kan föreslå kompletta kit med fäste, slangdragning och styrpaket.

En kort inledande checklista skulle kunna se ut enligt följande: 

❚ Lyftkapacitet
❚ Maximal arbetsbredd
❚ Hydraulisk kapacitet/flöde
❚ Fästen/kompabilitet 
❚ Uttag
❚ Drivlina

Ett vanligt misstag är att montera för tunga eller för breda redskap, vilket försämrar manövrering, stabilitet, säkerhet och livslängd (både för bäraren och redskapet). En enkel tumregel är att redskapets vikt (vid frontmontering) inte ska överstiga 15–20 procent av maskinens tjänstevikt. Och att arbetsbredden inte bör överstiga maskinens ytterbredd med mer än 30 cm per sida, om inte redskapet har flytläge.

Bäraren måste även ha hydraulik för redskapet i fråga. En kompaktlastare med flöde på 45 l/min klarar som regel en sopvals, men inte en större snöfräs. En UTV med 12 V-uttag kan driva elstyrda plogar och sandspridare, men inte tunga hydrauliska redskap.

Är det en eldriven maskin? Vad är då drifttiden, med/utan ett visst redskap. Var, när och hur länge ska maskinen laddas? Och vad blir kostnaden för att ladda maskinen?


KAMA:s 1 930 mm diagonalblad har fästen för att passa pickuper som Ford Ranger, Toyota Hilux och Isuzu D-max. Foto: Kama. 

Du behöver också titta på totalekonomi och logistik. Hur snabbt går det att byta redskap? En maskin som används året runt ger lägre stilleståndskostnad och snabbare avskrivning, men kräver god planering av drift och underhåll. 

Värt att nämna är också att det ofta finns alternativ och ”work-arounds”. Har din bärare inte rätt fäste för de redskap du vill använda? Då kan adapterlösningar som traktor/Euro, trepunkt/snabbfäste eller universalfästen vara ett alternativ. Räcker det hydrauliska flödet på din befintliga maskin inte till? Då kan batteridrivna redskap vara vägen att gå.


JCB:s hjullastare 413K med FMG:s flexibla U-plog, vars sidovingar kan vinklas hela 175 grader. Foto: FMG. 

Vill du få ut mest möjliga användning kan modulredskap, som kan användas för flera uppgifter, vara värda att kolla på. Holms multiskopa MB till exempel, som kan fungera både som skopa, snöblad och planeringsverktyg. Eller varför inte en hel plattform som Multihog CX-serie med snabbfäste för flera vinterredskap.

Låt oss titta på några konkreta exempel, och kika närmare på kompatibla redskap, fästen, typiska användningsområden och fördelar/nackdelar för kombinationer av bärare/redskap. För tydlighets skull har vi delat upp bärare i fyra storleksklasser.

Mycket lätta bärare (0,2–0,8 ton): 

ATV/UTV-fordon

Användningsområde: Gångvägar, innergårdar, gårdsplaner, mindre parkeringar, cykelvägar, stugområden och campingar. Ej lämpliga för tung snöröjning eller packad snö 
Fästen: ATV-fäste med snabbkoppling, dragkula och Quick Attach-system.
Typiska vinterredskap: Snöblad, snöslungor och sandspridare.
Fördelar: Kompakta, smidiga och snabba. Förhållandevis billiga i inköp och drift.
Nackdelar: Begränsad kraft och bredd. Ingen hytt (ATV). 
Exempel på modeller: Polaris Sportsman (ATV), Can-Am Outlander (ATV), John Deere Gator (UTV) och Corvus Terrain (UTV).


Yamahas ATV Grizzly 700, utrustad med 150 cm snöblad.  Foto: Yamaha. 

Ploga med pickisen! Toyota Hilux med 225 cm-versionen av Hilltips V-plog SnowStriker. Foto: Hilltip. 

Lätta bärare (0,8–3 ton): 

Redskapsbärare, kompakttraktorer, minilastare 

Användningsområde: Stadsmiljö, occh bostadsområden. Parker samt gångvägar/cykelvägar. Begränsad kapacitet i tung snö. 
Fästen: 3-punktsfäste (mindre traktorer). Inom denna kategori är det också vanligt att tillverkarna använder egna fästen. Några exempel på detta är Multihog, Egholm och Stiga (QuickFlip).
Typiska vinterredskap: Snöblad, V-plogar, frontborstar/sopvalsar, mindre snöfräsar och sandspridare. 
Fördelar: Smidiga i trånga utrymmen. Snabba redskapsbyten. Stort utbud av eldrivna modeller. 
Nackdelar: Begränsad kraft och bredd.
Exempel på modeller: Holder C 70, Multihog CX, Avant 640, Weidemann 1280 och Egholm City Ranger 3070.


Norska Duuns tvåstegs snöfräs TFP290 är anpassad för större traktorer från 170 hk och uppåt. Foto: Duun.

Medelstora bärare (3–8 ton): 

Små hjullastare, traktorer, stora redskapsbärare

Användningsområde: Kommunal väghållning, industriområden, parkeringsplatser, mindre landsvägar och fastighetsservice. Vanligaste bärarna för kommuner och entreprenörer. 
Fästen: Euro-fäste, 3-punktsfäste (kategori 2), frontlyft med PTO (traktorer) och BM-fäste (hjullastare). 
Typiska vinterredskap: Snöblad, V-plogar, diagonalplogar, vikplogar, sopvalsar, snöfräsar och sandspridare. 
Fördelar: Bra kraft/storlek ratio. Hög driftsäkerhet. Bred redskapskompatibilitet.
Nackdelar: Dyra i inköp. Kräver utbildning/certifiering.  
Exempel på modeller: Volvo L25/L30, Kramer 5065, John Deere 5090R och Multihog MX.


Kraftpaket! Tokvams storsäljande 2-stegs snöfräs 240 THS2 för traktorer mellan 70–150 hk. Foto: Tokvam. 

Stora/tunga bärare (8+ ton):

Tunga lastbilar, stora hjullastare och tunga specialfordon

Användningsområde: Motorvägar/landsvägar, flygplatser, hamnar och industriområden. 
Fästen: Pin-on, Wedge lock, Bobcat Quick Connector och OilQuick OQL (hjullastare).
Typiska vinterredskap: Frontplogar, sidovingar, sandspridare och saltningsaggregat.
Fördelar: Hög kapacitet. Möjlighet till kombidrift (exempelvis plogning/spridning). Klarar tung och hårt packad snö. 
Nackdelar: Dyra i inköp och drift. Kräver specialutbildning. Inte lämpliga på mindre vägar och i stadsmiljöer. 
Exempel på modeller: Scania G500 XT, Volvo L90/L120, Caterpillar 930/950 och Aebi Schmidt Cleango.


Byggd för extrema klimat. Mählers fjällplog DPF för stora traktorer och lastbilar med frontmonterat plogfäste har en arbetsbredd på 370 cm. Foto: Mähler. 

TÄNK STÖRRE

Avslutningsvis: Försök att tänka stort, alltså även bortom de vinterredskap som den här texten fokuserar på. En sopmaskin kan användas både för snö och sand. Likaså en skopa. 

Ofta kan man komma förvånansvärt långt genom att se över den befintliga maskinparken, uppgradera fästen och investera i redskap som kan användas året runt, istället för att köpa nytt. Med genomtänkt planering, och med dagens utbud av redskap och tillbehör på marknaden, behöver maskinen egentligen aldrig stå still.

Nya produkter


AA EVO2 är anpassad till nordiska förhållanden.

Med eller utan zoom

Finska FMG, vars snöröjningsredskap du hittar hos Lantmännen Maskin har vässat sortimentet inför vintern med AA EVO2, en ny diagonalplog för traktorer och lastmaskiner som begåvats med ny stötbalk, förstärkta svängcylindrar och en utökad flytlängd (220 mm). Vingen har en smart geometri som gör att vinden lyfter snön uppåt/utåt från den sida som plogas, vilket ger riktigt fina kastegenskaper redan vid 15 km/h. AA EVO2 kan även fås med zoom (en hydrauliskt utskjutbar sidovinge som förlänger plogen på vänster sida med cirka 50 cm) – särskilt användbart när snöröjningsbredden varierar, eller vid smala passager. www.lantmannenlantbrukmaskin.se


Universellt snöblad från amerikanska Ignite Attachments.

Debut på marknaden

Amerikanska Ignite Attachments kliver in i UTV/ATV-tillbehörsbranschen med ett riktigt trevligt redskap. Så sent som under hösten 2025 rullade man ut det här universella snöbladet, vars snabbfästessystem passar flesta UTV/ATV-modeller, och vars arbetsbredd kan justeras från 163–183 cm. Kanon för exempelvis större uppfarter, parkeringsplatser och liknande ytor. www.igniteattachments.com

U-plog/multiplogen UB430–UB520 från Drivex.

Vingar för pengarna?

Perfekt för stora planer, torg och industritomter. Senast ut från Edsbyn-baserade Drivex är UB430–UB520, en mångsidig U-plog/multiplog för traktorer och hjullastare med samma beprövade flytläge som på Drivex vikplogar, men som också erbjuder både horisontal- och vertikalpendling. Kan beställas i fyra olika storlekar, med mittdelar från 2 400–2 800 mm och vridbara vingar från 915–1 200 mm, samt med flera olika anslutningsalternativ, såsom BM-, 3-punkts-, eller kombifäste. www.drivex.se


Holms senaste multiskopa MB40.

Ett redskap, två uppgifter

Robust konstruktion med förstärkta hörn och gångleder, en maximal arbetsbredd på 524 cm (295 cm i transportläge) och en kapacitet för 4 kubikmeter snö är naturligtvis respektingivande i sig. Men den verkliga USP:en för Holms nya multiskopa MB40 för hjullastare och kompaktlastare är trots allt redskapets nya isrivarskär i bakkant. En innovation som gör det betydligt enklare att skrapa is från vägbanan eller parkeringsplatsen – samtidigt som skopan vilar mot marken, och kan ta med sig stora mängder snö i processen. www.holms.com


Kimpex nya ATV-plog.

Smarta pedaler

Med en bredd på nätta 152 cm, en markfrigång på upp till 40 cm, och en av de smidigaste monteringslösningar vi sett inom det här segmentet (undertill, strax framför motorn i ramen) känns Kimpex nya ATV-plog spontant som ett riktigt spännande alternativ för kunder med fyrhjulsdrivna fyrhjulingar från 500 kubik och uppåt. Särskilt eftersom du inte ens behöver lämna sitsen för att vinkla eller lossa bladet, då dessa jobb kan ombesörjas med smarta pedaler.  www.atvhuset.se

Siljum Mekans lättare version av sitt befintliga Heavy Duty isrivarblad för hjullastare från 9–18 ton.

Lättviktare

Siljum Mekan har rullat ut en lättare version av sitt befintliga Heavy Duty isrivarblad för hjullastare från 9–18 ton, och tuffa uppgifter som isbeläggningar och hårt packad snö. Precis som föregångaren kan nya Isrivarblad Light, som redskapet heter, beställas med arbetsbredderna 3 400 eller 3 700 mm. Vikten stannar dock på 900 respektive 1 087 kg, vilket kan jämföras med 2 550/2 750 kg hos Heavy Duty-modellen. Värt att nämna är också mekanisk horisontalpendling (plus/minus 10 grader), och en svängradie på 32/37 grader (vänster/höger). www.toddtimber.se


Finska Rammys frontmonterade ATV/UTV-snöslunga 120 ATV PRO.

Snöröjning med “sisu”

Starkare motor. En kastlängd på upp till tio meter via det ställbara utblåset, och elektrisk styrning av utkastets vinkel. Som tydligt är har en hel del ”sisu” bakats in finska Rammys populära frontmonterade ATV/UTV-snöslunga 120 ATV, som kort och fått tillägget PRO. Med 120 cm arbetsbredd klarar du mycket. Vill du klara mer finns möjlighet att utöka arbetsbredden med 20– 35 cm med hjälp av särskilda breddningssatser (tillval). Levereras med ställbara glidskidor, utbytbart skrapstål, isborttagningsverktyg och fjärrkontroll. www.rammy.fi/sv

SKRIVEN AV
David Liljefors