Närodlat för Sverige i tiden

Odla direkt i butik? Tänk att få lägga händerna på färska örter och grönt som odlats direkt på plats. Inga transportsträckor. Inga mellanhänder. Visst låter det hur lyxigt som helst?

Med olika typer av vertikal odling är detta möjligt. Vi träffade det Stockholmsbaserade företaget Grönska, som är experter inom just vertikal odling och stadsodling. Vi diskuterade den vertikala odlingens potential samt om vikten av tillgång till närproducerad mat.Luften är fuktig, både glasögon och kameralins immar igen.

Grönska är ett relativt ungt företag, blott fyra år gammalt, beläget i Hammarbyhöjden. Att kliva in i deras odlingslokaler är som att kliva rätt in i laboratoriet hos någon av Batmans lömska fiender. Hyllor med gröna växter överallt och egendomlig belysning i blått och rött ramar in örterna, som växer i disciplinerat uppradade krukor stora som syltburkar. Skillnaden är dock att här jobbar man bokstavligt talat för det goda, och miljövänliga. Den enda fienden skulle möjligen vara otillräcklig arbetsbelysning, eller att kaffemjölken är slut. Och luften är fuktig, både glasögon och kameralins immar igen.

Natalie de Brun Skantz tar emot oss. Hon är en av grundarna och har även rollen som Marknadschef. Efter en rundvandring i odlingslokalerna sätter vi oss för en djupdykning i den vertikala odlingens värld, samt om deras nya koncept: odling direkt i butik.

Grundarna av Grönska, från vänster till höger: Petter Olsson, Natalie de Brun Skantz och Robin Lee. Foto: Grönska


– Vi har hållit på i fyra år med mycket utveckling av belysning, vattensystem och testat fram olika sorters växter, berättar Natalie.
De andra två grundarna heter Petter Olsson och Robin Lee. De är gamla gymnasiekompisar och fick idén när de läste en artikel om japanska odlingar och tänkte att ”det här ska vi göra.”

I början så hyrde de endast en liten del av lokalen som vi befinner oss i, med ett mindre odlingsutrymme i källaren.
– De var mycket lödande av belysning [i början], mycket hänger på belysningen, fortsätter Natalie.

– Ljuset är det som bestämmer hela utseendet på plantan. Du kan använda samma frö och samma sorts planta under olika ljus och få olika effekter, säger Natalie de Brun Skantz, Marknadschef på Grönska. 

Det låter som att man måste vara lite tekniknörd för att hålla på med detta?
– Ja, det är fördelaktigt! Alternativet är att köpa in stora, dyra system som man kan drifta. Men då måste du ändå ha kunskap om driften. Det vi gör då är mer att vi gör det från scratch, för att det är mycket billigare, men också för att vi får mycket mer kunskap om det – om vi behöver uppdatera något så har vi själva kunskapen i hur tekniken är uppbyggd.

Odling i butik
Notera ljusdiodernas olika kulörer. Blått och rött aktiverar olika ämnen i fotosyntesen. Med olika ljusfrekvenser kan man påverka plantornas utseende och tillväxt. 

Varför vertikal odling?

Den stora drivkraften är miljöfrågan, att kunna producera mat som är lokalt producerad utan livsmedelstransporter, samt att kunna odla oberoende av säsong. Natalie medger att hon är miljönörd, hon säger det och skrattar till. Att starta en verksamhet med närodling i fokus kräver mer eller mindre att man är det! Men det handlar även om att bygga upp för en hållbar framtid.
– Det är en resiliensfråga, förklarar Natalie. Alltså, det är negativt att vara så beroende av importerad mat som vi är i Sverige. Vi litar på att vi kan få stor del av vår mat [grönsaker] från till exempel södra Europa och Nederländerna. Om det blir torrare och varmare, då kan det bli svårt att producera mat i den skala som de gör, och då sitter vi häruppe i Norr och har egentligen inte utvecklat så mycket matproduktion.

Det leder oss in på det väsentliga, alltså fördelarna med att odla på höjden. Det fina med vertikal odling är att det kan vara snustorrt eller två meter snö ute, det går ändå att odla. Varken sol eller regn behövs då man producerar det växterna behöver på artificiellt vis. I vattnet har man i en näringslösning, som vi tog upp i reportaget om hydroponi i DMG #2, 2018, och vattnet är återcirkulerande. Den andra viktiga ingrediensen är som vi var inne på tidigare, belysningen. Man tar fram det bästa och mest anpassade klimatet och har det året om.

Grönska har två huvudområden, ett där man fokuserar på storskalig odling och det andra med fokus på odling direkt i butik, vilket är ett nytt område för Grönska. Endast dagarna innan detta nummer av DMG släppts så offentliggjorde Grönska sitt nya projekt.
– Vi gör en pilot med Coop, ett projekt som är avgränsat för att testa det här [odling i butik] och se hur det fungerar, säger Natalie. Det är väldigt nytt med att odla i butik. Det finns ett företag i Tyskland, och i Sydkorea. Det är verkligen inte vanligt.

Grönska blir först i Norden med detta, och argumenten för att odla i butik är flera. Förutom de miljömässiga så finns det även en fördel med att nyttja ytor som annars inte används.
– Speciellt i matvarubutiker, som brukar ha högt i tak, fortsätter Natalie. Så det går att nyttja utrymmet bättre för att producera mat direkt. Det är dels häftigt för konsumenterna att få se hur de växer upp, men jag tror också att det finns andra värden. Man får en helt annan anknytning, en annan respekt för mat och för plantor. Det blir ett annat sätt att tänka kring mat, då kanske man inte slänger mat så slentrianmässigt.

Praktiskt

Systemet är ett odlingsskåp med ett mikroklimat på insidan, som sköts om av personal på Grönska. Varje vecka blir en batch örter klar som prepareras och kan säljas till kund.
– Vi ser till att skörda och sätta ner i förpackningar, säger Natalie. Förpackningarna kommer ställas bredvid odlingsskåpet. Du som kund ser hur det växer men du kommer att plocka vid sidan av.

Precis som att man inte tillåts in i charkdisken överlåts även här den praktiska servisen till den utbildade personalen. Det kan komma att ändras på, och kan även öppna upp för en ”exklusiv” upplevelse för kunden med självplock menar Natalie, men inledningsvis tar Grönska själva hand om det praktiska.
– Vi testar, fortsätter hon. Det finns massa möjligheter framåt. Men just nu för enkelhetens skull så tror vi att det är bäst att inte 40 personer stoppar in sina händer dagligen och kladdar runt, utan att vi skickar runt vår personal som gör det här!

Så här ser den färdiga produkten ut – en basilika klar att avnjutas. Mums!

Snittiden för färdiga bladväxter är fyra veckor. För växter som är grövre och kvistiga krävs det lite längre tid. Det mesta går att odla vertikalt, men i slutändan blir det en avvägning på vad som är praktiskt, och lönsamt. Potatis till exempel, kräver mycket utrymme nedåt och fungerar ändå väldigt bra att odla utomhus i Sverige. Det går inte att motivera på samma sätt som med örter och bladväxter, som går alldeles utmärkt att odla med vertikala odlingssystem.

Komplement eller konkurrent?

Frågan är vad odling i butik innebär för kollegorna i branschen. Blir det ett hot för jordbruksindustrin eller ett komplement? Vi i Sverige importerar en betydande del av våra växter och grödor, därför finns det mycket utrymme för andra aktörer att ge sig in på marknaden.
– Jag tror inte vi blir ett hot, menar Natalie. Vi odlar inte det bönderna odlar. Vi odlar möjligen det vissa växthusodlare odlar. Men samtidigt, vi importerar över 50 procent av frukt och grönt. Så det finns en ganska stor marknad.

Grönska vill sikta in sig på sådant som det importeras mycket av, såsom tomater; just nu odlar de främst örter, sallater och andra bladväxter som är tacksamma att odla. En annan marknad är förstås blommor och det dekorativa, men inget som ligger i planeringen ännu.
– Det är ett annat behov, säger Natalie. Det känns mer värdefullt att titta på hållbar matproduktion, även om det är viktigt med hållbar blomproduktion, men det är inte lika kritiskt. Man kan ge bort en basilika istället!

Visionen är att ta mer mark med odling direkt i butik men även med den storskaliga odlingen. Den stora skillnaden mellan de två grenarna är distributionen.
– Det är egentligen samma sak fast i mindre skala, där vi kapar alla transporter överhuvudtaget, säger Natalie. Det är egentligen som en förlängd arm – ett annat sätt att distribuera ser vi det som. Vi kommer leverera förgrodda plantor, så vi sköter servisen.

Är man bekant med formatet bake-off, alltså förbakat matbröd och bullar som butiker kan handla in och som gräddas färdigt på plats, så blir detta något liknande. Här heter det istället GrowOff by Grönska.

Redan idag hittar vi flera av Grönskas produkter på restauranger och mathallar runtom i Stockholm. Vi fick med oss ett smakprov tillbaka till redaktionen, och vi kan säga att våra lunchraster sällan har varit godare!

FAKTA – De bästa egenskaperna

En växt behöver ljus för att växa. Kan man precisera ljuset får plantorna dessutom olika egenskaper. Det går att reglera allt från längd, till hur kraftiga plantorna ska vara. Och även denna bransch påverkas av olika trender.
– Rött och blått ljus är det som påverkar plantor mest i fotosyntesen, säger Petter. När vi började så var röd/blåa lampor därför mest populära. Sen så har det där ändrats. På senare tid har man upptäckt att även andra spektrum i ljusskalan har stor betydelse för plantans utseende och tillväxt.
Grönska har genom åren arbetat fram det mest optimala så kallade ljusreceptet för sina plantor. Det i kombination med en noga sammansatt näringslösning till växternas vatten. Resultatet ger plantorna de egenskaper som Grönska eftersöker: Växter som smakar så bra som möjligt, är så vackra som möjligt, växer snabbt, blir buskiga, samtidigt som de är näringsrika. Dessutom ska det ske på ett energieffektivt sätt – både ur en miljöaspekt och en kostnadsaspekt.
– Det är också något som man kalibrerar hela tiden, säger Petter. Det är inte så att vi är ”klara”. Vi har hittat något som funkar. Vi hoppas att det här ska bli bättre hela tiden. Näringslösningen och ljusreceptet är förstås hemligt. Vill ni veta mer om Grönskas produkter och om vad de gör så kan ni surfa in på www.gronska.se.

SKRIVEN AV
John Sempill
Musiker, trummis, racingnörd, skribent och lite annat.

FLER REPORTAGE

VISA FLER