“En helt ny nivå för elektriska kompaktlastare”
DMG var plats på Avants jättefabrik utanför Tammerfors där Avant, inför en utvald skara branschfolk och journalister, visade upp de nya elektriska kompaktlastarna e513 och e527 – maskiner som bland annat kommer med ett världsunikt termiskt hanteringssystem, kapacitet för tyngre redskap och drifttider på upp till sex timmar.
Historiskt sett har Avant varit tidiga på bollen när det kommer till eldrivet. Företagets första elektriska kompaktlastare, Avant e5, lanserades 2016. Två år senare (2018) kom uppföljaren Avant e6. Vid lanseringen av e513 och e527 har det således gått nästan sex år sedan sist.
Så vad har hänt under den tiden? Ganska mycket, är det korta svaret. Låt oss börja med att titta på batteritekniken. Alla Avants batterier tillverkas numera av Avants dotterbolag Avant Power. Under besöket i Tammerfors fick vi möjlighet att besöka den ultramoderna batterifabriken, där industrirobotar ombesörjer en stor del av arbetet.
De nya kompaktlastarna är utrustade med Avants nya OptiTemp-batterier som inte bara är betydligt mer energitäta än tidigare modeller. De kommer också med ett flerskiktskydd och ett patenterat termiskt hanteringssystem som bevarar batteriernas kapacitet vid extrema temperaturer – något av en game changer för många användare i kalla nordiska länder, om man ska tro vad som kommunicerats.
Drifttiden då? Vid ”medelhårt arbete” ligger den på tre timmar för 13 kWh-modellen e513 och sex timmar för 27 kWh-modellen e527. Just batteripaketet är egentligen också det enda som skiljer de två modellerna åt.
ÖKAD MAXIMAL LADDNINGSSTRÖM
Jämfört med föregångarna e5 och e6 har den maximala laddningsströmmen ökats med 50 procent. För e513 och e527 betyder detta, mer specifikt, att batteriet laddas på cirka sex timmar. Alternativt på 1,5 timmar via snabbladdning. Här handlar såklart allting om användning. Hur mycket, och på vilket sätt, kommer du att använda din kompaktlastare?
De nya kompaktlastarna drivs av två elektriska motorer, en för hydrauliken och en för externa hydrauliska funktioner som lastbom och styrning. Både maskinerna har en lyftkapacitet på 900 kg, en maximal lyfthöjd på 279 cm, en maxhastighet på 10 km/h och ett hydraulflöde på 30 l/min.
Utöver en helt ny design kommer e513/e527 även med en uppdaterad multifunktionsdisplay som tillhandahåller detaljerad information om exempelvis batteriets status, temperatur, energiförbrukning, driftstid, oljeflöde för externa hydrauliska funktioner samt underhållsbehov.
Värt att nämna är också att maskinerna är utrustade med IoT-boxar och framtidsäkrad mjukvara. Enkelt uttryckt innebär det att de är ständigt uppkopplade enligt samma princip som moderna personbilar. Detta öppnar upp för möjligheter som att att pusha ut uppdateringar via molnet, och utföra viss felsökning på distans.
Så säger återförsäljaren
Nordfarm har sålt Avants kompaktlastare sedan tillverkningen startades, och kan idag titulera sig världens både äldsta och största Avant-importör. Vad tror Nordfarm om potentialen hos de nya maskinerna? Och vilka är kunderna? Vi kollade läget med Nordfarms affärsområdeschef Petter Hadenius.
– När den första generations elmaskiner [Avant e5 och Avant e6] lanserades för ett antal år sedan så gick det initialt ganska trögt försäljningsmässigt. Det är dock ett helt annat intresse för eldrivet idag. Förra året sålde vi 25–30 elmaskiner. I år har vi redan tecknat ett 30-tal av de nya maskinerna. De första maskinerna kommer att börja rullas ut redan nu under mars månad.
Vilka är kunderna för de nya Avant-maskinerna?
– Kyrkor och parkförvaltningar är ju stora kunder redan idag. En annan kundgrupp är ju de som använder maskinerna inomhus, kanske för mindre rivningsarbeten, eller inom lantbruket. Lite krasst skulle jag egentligen kunna säga alla som redan har en Avant-kompaktlastare. Det finns ju, som jag ser det, egentligen ingen anledning att inte välja en elmaskin idag.
Vilka kunder kommer att behöva den längre drifttiden, och vilka klarar sig med den kortare?
– Spontant är känslan att vi kommer att sälja mycket av 27 kWh-maskinen [e527]. Särskilt till kunder som använder maskinen professionellt, de som tjänar på varje maskintimme, så att säga. Kollar du på hur en Avant används idag, så är det väldigt få som kör mer än sex timmar på en arbetsdag. Som regel klarar man sig med att ladda det stora batteriet långsamt på natten. Med 13 kWh-maskinen [e513] finns alltid risken att du behöver snabbladda under dagen, och då behöver du också investera i en snabbladdare. Men det lilla batteriet med snabbladdare är idag dyrare än den stora maskinen utan snabbladdare.
Vilka är de mest populära tillvalen för de kunder som väljer en elektrisk kompaktlastare?
– Vanligt är att man väljer till exempel parallellföring, arbetsbelysning, sex-funktioners joystick och olika typer av trafiksatser. Det finns också olika slags bakvikter, beroende på hur tungt du behöver lasta. Vi har en väldigt bra konfigurator på vår hemsida, där man ser alla alternativ tillsammans med förklaringar.
Hur ser du på framtiden för elektriska kompaktlastare?
– Jämfört med för bara några år sedan, så finns det idag mycket större påtryckningar från branschorganisationer och andra aktörer. Om det tidigare mer var ”early adopters” som tyckte det var kul med eldrivet, så är känslan idag att den stora massan börjat välja elmaskiner. När producenter, entreprenörer och beställare väl bestämmer sig för att ”nu kör vi på el”, det är då det börjar hända grejer. Med de siffror som Avant presenterat i ryggen har jag stora förhoppningar att närmare hälften av vår försäljning inom kanske fem till sju år kommer att utgöras av elmaskiner.